среда, 13 мая 2020 г.

Фізкультурні свята і розваги

Фізкультурні свята і розваги дуже подобаються дошкільнятам насамперед тому,
що обєднують їх спільними переживаннями, дарують відчуття перемог. Підготовка до
свята, розучування віршів, гарне оформлення зали чи майданчика, оригінальні костюми,
красиві емблеми, музика, пісні, різноманітні змагання та ігри позитивно впливають на
загальний фізичний розвиток дітей, розвивають у них почуття краси, уяву. А головне —
фізкультурні свята допомагають формувати бажання бути сильними, спритними,
витривалими, займатися спортом. Спільна діяльність, долання труднощів зміцнюють
дитячий колектив, пробуджують почуття відповідальності.
Надзвичайно велике виховне значення має і злагоджена діяльність дорослих —
співробітників дошкільного закладу, батьків, представників шефських та спонсорських
підприємств і спортивних організацій. Приклад дорослих, які стають учасниками змагань,
либонь, є найкращим стимулом для дітей.
Педагогічні вимоги до організації свята
Фізкультурні свята проводяться двічі-тричі на рік, починаючи з 4-річного віку
(середня вікова група). Оптимальна тривалість заходу для дітей цього віку – 40-50 хвилин,
для дітей старшого дошкільного віку – 50-60 хвилин. Фізкультурні свята організовуються
в першій чи другій половині дня, в музичній чи фізкультурній залі, на майданчику, в
басейні тощо. Якщо свято проводиться у приміщенні, необхідно подбати про організацію
повноцінної прогулянки у цей день.
Активна рухова діяльність усіх дітей, забезпечення участі кожного з них, створення
піднесеного настрою під час фізкультурного свята – найважливіша мета заходу. Важливо
не перетворювати його на розважальне видовище для дорослих, а також не відлучати від

участі у святі дітей, які пропустили підготовку до нього з певних причин, малоактивних і
невпевнених.
Під час підготовки до фізкультурного свята необхідно розробити сценарій,
розподілити обов’язки щодо оформлення місця проведення, підготувати музичний
супровід, атрибутику, костюми, призи і нагороди тощо. При розробці сценарію особлива
увага приділяється сюрпризним моментам, показовим номерам, церемонії урочистого
відкриття і закриття свята, підбиттю підсумків, врученню призів і подарунків.
Підготовка дітей до свята розпочинається заздалегідь і здійснюється впродовж
усього освітнього процесу (на музичних, фізкультурних заняттях, під час ранкової
гімнастики, ігор, самостійної рухової діяльності, індивідуальної роботи тощо).
Неприпустимими є багаторазові масові репетиції повного ходу свята.
Планувати фізкультурні свята доцільно на початку нового навчального року.
Незалежно від форми організації, фізкультурний захід обов'язково має бути
справжнім святом для дітей. Неприпустимо перетворювати його на розважальне видовище
для дорослих. Не можна також призначати учасниками тільки тих дітей, які відзначилися
під час попередніх змагань. Такий підхід є антипедагогічним.
Тренувальні заняття краще відвертають увагу вихователів від систематичної
роботи з усіма дітьми, а у відібраних хлопчиків та дівчаток можуть окреслитися егоїстичні
риси характеру, сформуватися зверхнє ставлення до тих, хто фізично слабший. Природно,
що в останніх виникає почуття образи, розчарування у своїх силах. Активна рухова
діяльність усіх дітей під час фізкультурного свята — його найважливіша мета. І
організаторам необхідно подбати про те, щоб ніхто з групи дошкільнят не був просто
глядачем. Бажано, щоб діти усі разом та почергово, себто командами, брали участь в
різних номерах програми, допомагали ведучим та суддям.
Найбільш корисні для оздоровлення та загартування дітей фізкультурні свята
просто неба. Висока рухова активність забезпечується шляхом оптимального
розташування фізкультурного обладнання та інвентаря. Якщо свято проводиться в залі,
слід подбати про те, аби діти цього дня мали і повноцінну прогулянку.
Програма свята Підготовка до свята розпочинаєтеся зі складання програми. У ній
варто виділити кілька розділів, де слід відобразити мету і завдання свята (і на цій основі
проводити всю попередню роботу); дату та час його проведення, орієнтовну тривалість;
місце проведення фізкультурного свята та окремих номерів програми (як-от: парад
учасників, масові виступи, змагання, конкурси, вікторини); визначити відповідальних за
підготовку та проведення свята (серед них мають бути: завідувач дошкільним закладом
або методист чи старший вихователь, вихователі, члени батьківського комітету,
представники медперсоналу тощо); вказати кількість та завдання учасників; обумовити
порядок підбиття підсумків конкурс та змагань (індивідуальних і колективних) та види
заохочення для переможців і учасників.Орієнтовний зміст програми фізкультурного
свята під девізом "Олімпійці серед нас!" такий:
I. Мета фізкультурного свята.
Пропаганда фізкультури і спорту.
II.Завдання:
1) розвиток у дітей інтересу до занять фізкультуросприяння творчим проявам
фізичних і вольових зусиль в умовах змагання;
2) виховання почуття гордості за спортивні досягнення українських спортсменів;
3) популяризація фізкультури серед дітей, батьків громадськості.
III. Місце і час проведення свята.
Фізкультурний майданчик дошкільного закладу (стадіон, спорткомплекс, берег
річки тощо) Початок о 10.30.
IV. Керівництво підготовкою до свята.
Склад комісії: колектив дошкільного закладу, в тому числі лікар чи медсестра,
представники відділу освіти, шефських (спонсорських) підприємств, батьківського

комітету, спортивної організації (вказується прізвище, ім’я, по батькові кожного члена
комісії).
V. Учасники свята.
Діти, вихователі, батьки, учні спортивної школи, майстри спорту, запрошені на
свято.
VІ. Нагородження.
Памятні значки чи сувеніри вручаються всім дітям. Нагородження здійснюється за
принципом: головне не перемога, а участь!
VII. Попередня робота.1. Розподіл обовязків: підготовка атрибутів до ігор та
вправ; виготовлення емблем для команд, памятних значків для нагородження учасників
свята; відпрацювання сценарію свята і його музичне оформлення; забезпечення техніки
безпеки на місці проведення свята.
2.Підготовча робота вихователя з дітьми: розучування загальнорозвивальних,
спортивних вправ та основних рухів під час фізкультурних занять та ранкової гімнастики;
щоденне проведення рухливих та спортивних ігор, передбачених програмою; розучування
віршів, пісень і танців; організація участі дітей в оформленні місця проведення свята;
ознайомлення дітей з видатними українськими спортсменами та їх спортивними
досягненнями (проведення бесід, розглядання картин, книг, показ діафільмів, перегляд
телепередач спортивно-фізкультурної тематики); проведення занять з образотворчого
мистецтва на тему:Спорт у нашому житті оформлення альбомів, стендів.3. Організація
спільної роботи вихователя з батьками: розподіл обовязків між батьками; створення
команди з числа батьків, які беруть участь у святі; проведення консультацій; підготовка
місця для організації змагань та атракціонів, спортивного одягу та костюмів для виступів,
святкових сюрпризів та плакатів; участь у художньому оформленні; затвердження
сценарію та реалізація програми свята; фотографування дітей.4. Доручення шефам або
батьківській раді: роботи, повязані з ремонтом (виготовленням) фізкультурного
обладнання; перевірка справності трансляційної сітки; здійснення постійного звязку з
керівництвом стадіону (якщо свято проводиться на стадіоні).5. Підготовка місця
проведення свята (стадіону чи спортивного майданчика): створення умов для виступів
дітей, організації ігор, змагань та атракціонів, роботи бригади суддів; забезпечення
техніки безпеки на спортивному майданчику, обладнання та інвентаря; перевірка
санітарного стану трибун; оформлення тематичної виставки в садку.
Підготовка дітей та оформлення святаВся підготовча робота має проводитися
поступово, відібрані види фізичних вправ та ігор діти розучують під час фізкультурних
занять, ранкової гімнастики, на прогулянках. Не варто спеціально розучувати з дітьми
конкретні ігри, вправи, естафети з програми свята. Просто окремі елементи їх у вигляді
завдань використовують під час занять, ігор просто неба, але з іншими посібниками. Бо
кожне свято має нести в собі елемент новизни, а багаторазові масові репетиції його
знищують.
Для відкриття свята погрібна виразно врочиста музика, для параду — бадьорий
марш. Музичний супровід різних виступів має відповідати їхньому характеру: виконання
загальнорозвивальних вправ супроводжується ритмічною, плавною музикою, ігри-
атракціони — веселою, запальною. Пісні, таночки музкерівник поступово розучує з
дітьми на музичних заняттях. Музичний супровід окремих фрагментів свята записується
на магнітофонну плівку.Головна вимога до оформлення — щоб воно відповідало
тематиці заходу і сприяло піднесеному настрою.
Влітку майданчик прикрашається гірляндами, кульками, різнокольоровими
прапорцями, плакатами на спортивну тематику. Доріжки підмітають та посипають свіжим
піском, зручно і красиво розміщують посібники та іграшки. Узимку ділянку прикрашають
казковими сніговими фігурами, розчищають від снігу каток, доріжки для ковзання,
приводять до ладу снігові споруди (гірки, вали та лабіринти), прокладається лижня, а за

окрасу правлять кольорові прапорці, серпантин, різні блискітки.Керівництво
фізкультурним святом
СуддівствоДо складу суддівської колегії (журі) входять завідувач дошкільного
закладу, методист, вихователі груп, що беруть участь у святі, представники від батьків.
Завчасно необхідно обговорити вимоги до виконання різноманітних номерів програми,
визначити критерії оцінки з урахуванням вікових особливостей дітей.
Залежно від тематики, мети та умов проведення заходу використовуються різні
способи організації фізкультурно-ігрової діяльності дітей різних вікових груп.
Фізкультурні розваги проводяться, починаючи з раннього віку (третього року
життя) один-два рази на місяць, переважно у другій половині дня. Тривалість
фізкультурних розваг дещо перевищує рекомендовану тривалість фізкультурних занять і
становить: для дітей раннього віку – 15-20 хвилин, молодшого дошкільного – 20-25
хвилин, середнього дошкільного – 25-30 хвилин, старшого дошкільного віку – 30-40
хвилин. Місцем їх проведення може бути фізкультурна чи музична зала, групова кімната,
фізкультурний чи ігровий майданчик, лісова або паркова галявина, берег водоймища
тощо.
Обов’язковою є участь кожної дитини в розвазі. Щоб забезпечити оптимальні
фізичні, психічні, емоційні навантаження, плануючи розваги передбачається раціональне
чергування ігор з різними ступенями навантаження, колективних, масових – з іграми
підгрупами чи індивідуальними (конкурси, атракціони), складніших за правилами і
руховими завданнями ігор – з простішими, розважального характеру. У фізкультурних
розвагах для дітей старшого дошкільного віку можуть переважати естафети, конкурси,
атракціони, а також використовуватися ігри та вправи спортивного характеру.
Дітей молодшого дошкільного віку здебільшого розважають педагоги та старші
дошкільники, залучаючи їх до нескладних дій. Старші дошкільнята вчаться весело, з
музикою переживати разом з дорослими перемоги та поразки під час змагань та ігр-
естафет, відкривати для себе щось нове, привабливе, тішитися виступами однолітків та
вихователів. Антоніна Шевчук рекомендує влаштовувати для дітей і разом з ними розваги
різних видів. Тематику розваг пропонують і варіюють вихователі та інструктор з
фізичного виховання. Розваги будують на добре знайомих дітям іграх і вправах; на
вправах з основними рухами; на іграх-естафетах; на елементах однієї із спортивних ігор.
Одним із варіантів розваг є музично-спортивні розваги.
Під час проведення фізкультурних розваг велике значення має ініціатива кожної
дитини виконати вже знайомі їй рухи, вигадати щось нове за власним задумом чи за
допомогою вихователя, імпровізувати в ході самої розваги під впливом гарної музики та
уявних обставин, запропонованих вихователем. Необхідно схвалювати щонайменші
успіхи дитини, її прагнення творити красу (граційність, вишуканість, гармонійність,
виразність) рухів. Вигадка, творче натхнення й емоційна захопленість процесом творення,
старанність (досконалість виконавства відповідно до віку) сприяють творчому розвиткові
особистості, спрямовані на формування у дошкільника раціональних, економних,
обдуманих рухів; нагромадження ними рухового досвіду і перенесення його у
повсякденне життя.

Фізкультурні розваги з дітьми проводяться 1-2 рази на місяць, починаючи з першої
молодшої групи. Їх тривалість поступово збільшується залежно від віку дітей:
- 15-20 хвилин для дітей першої молодшої групи;
- 20-30 хвилин для дітей другої молодшої групи;
- 30-35 хвилин для дітей середньої групи;
- 35-40 хвилин для дітей старшої групи.
Цей вид активного відпочинку проводиться у другій половини дня в приміщенні чи
на свіжому повітрі (в залежності від сезону та погоди).

Підсумком проведеної роботи з навчання плавання також є свята та/чи

розваги на воді (один-два рази на рік).

Орієнтовні схеми побудови фізкультурних розваг.

Молодший дошкільний вік

Перший варіант
Запрошення дітей на спортивний майданчик.
Ігрове завдання для всієї групи (пройти по "місточку", пробігти "змійкою" між
предметами).
Рухлива гра.
Сюрпризний момент.
Виконання загальнорозвивальних вправ.
Вправляння в різноманітних рухах.
Рухлива гра.
Малорухлива гра.
Другий варіант
Сюрпризний момент (поява казкового героя).
Виконання загальнорозвивальних вправ.
Ігрові завдання для всієї групи.
Рухлива гра.
Вправляння в різноманітних рухах.
Нагородження сувенірами.
Третій варіант
Загадка, сюрпризний момент.
Вправляння в основних рухах.
Виконання загальнорозвивальних вправ.
Вправляння в різноманітних рухах.
Рухлива гра.
Заспокійливий момент або малорухлива гра.
Середній дошкільний вік
До змісту фізкультурних розваг поступово вводяться ігри з елементами змагань:
"Хто швидше дострибає до коня?", "Чия команда швидше збереться?", "Чия машина
швидше заїде до гаража?" та інші. Забезпечується активна участь кожної дитини в іграх та
вправах.
Перший варіант
1. Сюрпризний момент.
2. Ігрове завдання для всієї групи:
а) проїхати на лижах у кілька ворітець;

б) покрутити "карусель" на лижах навколо ялинки.
3. Гра-хоровод.
4. Змагання двох команд (вправи з різновидів стрибків, метання).
5. Нагородження переможців та всіх учасників розваги.
Другий варіант
1. Сюрпризний момент, запрошення до спортивної зали."
2. Рухлива гра.
3. Ігри-атракціони:
а) індивідуальні;
б) групові.
4. Рухлива гра.
5. Малорухлива гра.
Третій варіант
Вхід до зали під музичний супровід. Виконання рухів під ритмічну музику або
виконання загальнорозвивальних вправ.
4. Сюрпризний момент.
5. Ігри-атракціони (беруть участь підгрупи з 4-5 дітей).
6. Змагання двох команд.
7. Нагородження всіх дітей.
8. Вільні танці під музику.
Старший дошкільний вік
Фізкультурні розваги будуються на іграх змагального характеру й естафетах, де
діти розподіляються на команди, вибирають капітанів. Такі ігри потребують спритності,
координації рухів, спонукають дітей творчо використовувати власний руховий досвід,
самостійно шукати шляхи розв'язання поставлених завдань.
Ігри та вправи чергуються в такий спосіб: ігри змагального характеру; фізичні
вправи з предметами; хороводи; естафети. При доборі завдань враховуються індивідуальні
особливості кожної дитини, її фізичні можливості, рухова підготовленість. Важлива
участь усіх вихованців в іграх та змаганнях.
Перший варіант
Привітання команд.
Змагання команд (ігри з елементами змагання або ігри-вправи змагального
характеру).
Змагання капітанів.
Показові виступи команд.
Підведення підсумків.
Другий варіант
Сюрпризний момент.
Показові виступи.
Рухлива гра.
Ігри-естафети.
Сюрпризний момент.
Підведення підсумків.
Щоб створити в дітей радісний настрій, спортивний майданчик або приміщення, де
вони відбуваються, бажано оформити. Це не вимагає багато часу: святкового вигляду
місцю рухливого дійства нададуть натягнуті довкола майданчика прапорці, ліхтарики й
інший матеріал, який є в кожній віковій групі.
Значний емоційний вплив у ході цих заходів справляє музика, тож вона може
звучати під час виконання різних видів вправ. Водночас слід розумно ставитися до добору
музичних творів.

Завершується фізкультурна розвага, якщо це можливо, сюрпризним моментом:
частуванням дітей ласощами, нагородженням грамотами, вимпелами, медалями або
колективним подарунком для всієї групи

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Пішохідні переходи

Пішохідні переходи.  Прогулянки за межі дитячого садка на природу (пішохідні переходи) здійснюються у першу половину дня. їх мета – удоск...